محورهای همایش

محورهای همایش ملی «مسئولیت اجتماعی در ایران»

مقدمه:

همایش «تجارب مسئولیت اجتماعی در ایران» قصد دارد با تمرکز بر جنبه‌های تجربی و عملی مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها، شرکت‌ها، و صنایع بزرگ، از رویه‌ی رایج برگزاری همایش‌ (ارائه‌ی مقالات نظری و نتایج پژوهش‌های علمی و دانشگاهی) دوری کند و به همین دلیل از مقالاتی استقبال می‌کند که حاوی روایتی همه جانبه از برنامه‌های اجرا شده در زمینه‌ی مسئولیت اجتماعی باشد. در دو دهه‌ی گذشته برخی از صنایع و شرکت‌ها بنابر الزامات قانونی یا متاثر از رویه‌های مرسوم، به جامعه‌ی محلی و مخاطرات محیط زیستی فعالیت‌های خود توجه نشان داده‌اند و در همین راستا دست به مجموعه‌ای از اقدامات متنوع در قبال ذی‌نفعان خود زده‌اند. همایش «تجارب مسئولیت اجتماعی در ایران» جایی برای عرضه‌ی این تجارب، همراه با ارائه‌ی میزان کامیابی، ناکامی، نقاط ضعف و قوت و هم چنین ارائه‌ی راهکارها و الگوهای مناسب برای بازاندیشی در قوانین، مقررات و سیاست‌ها در جهت ارتقاء فعالیت سازمان‌ها، شرکت‌ها و صنایع بزرگ در زمینه‌ی مسئولیت اجتماعی است. بدیهی است پرداختن به هر یک از ابعاد تجربی مسئولیت اجتماعی در پرتو دیدگاه‌های نظری قابل فهم‌تر است و راه را برای سنجش و تعمیم تجارب مذکور هموارتر می‌کند، و از این جهت گریزی از مباحث نظری نخواهد بود، اما ورود صرفا نظری به این مقولات، با اهداف همایش هم‌خوانی ندارد.

1- بازاندیشی و ایضاح مفهومی- نظری مسئولیت اجتماعی در عرصه های: 

  • نهادی (نهادهای علمی، آموزشی، فرهنگی چون: دانشگاه ها و ...)
  • شرکتی( شرکت های صنعتی، تولیدی، خدماتی ...)
  • سازمانی ( صنعتی، تولیدی، خدماتی....)
  • صنفی (اصناف و حِرَف)
  • مدنی ( تشکل های اجتماعی، ....)
  • اجتماع محلی

2- تجارب ملی و بین المللی مسئولیت اجتماعی (روایت موفقیت‌ها و شکست‌ها، نقاط قوت و ضعف) در عرصه‌های:‏

  • نهادی (نهادهای علمی، آموزشی، فرهنگی چون: دانشگاه ها و ....)
  • شرکتی (شرکت های صنعتی، تولیدی، خدماتی ...)
  • سازمانی (صنعتی، تولیدی، خدماتی....) - صنفی (اصناف و حِرَف)
  • مدنی (تشکل‌های اجتماعی، ....)
  • اجتماع محلی

۳. فرصت‌ها و چالش‌های مسئولیت اجتماعی در عرصه‌های:

  • حقوقی و قانونی - اسناد بالادستی
  • پیوست‌های اجتماعی، فرهنگی، زیست‌محیطی
  • مطالبات ذی‌نفعان

۴. ‏مسئولیت اجتماعی و فناوری‌های نوین

  • فناوری‌های آموزشی، ارتباطی
  • هوش مصنوعی (پیامدهای اجتماعی، فرهنگی....)

۵. ‏مسئولیت اجتماعی و مسائل و مخاطره‌های اجتماعی

  •  ارتقای سلامت اجتماعی
  •  توانمندسازی اجتماعی
  •  کاهش نابرابری‌ها
  • ممانعت از آلودگی‌ها و مخاطرات زیست محیطی

۶. مسئولیت اجتماعی، پایداری و تاب‌آوری اجتماعی

  •  پایداری توسعه
  • ارتقای سرمایه اجتماعی

۷. الگوهای مناسب جهت ایفای مسئولیت اجتماعی صنایع و سازمان‌ها

۸. راهکارهای ترویج گفتمان مسئولیت اجتماعی در ایران